صبر


****
امام علی (علیه السلام ) : الصبر مفتاح الفرج 


****

الماس حاصل فشار بیش از حد است . فشار کمتر بلور ، و کمتر از آن زغال سنگ را پدید می آورد. اگر باز هم فشار کم شود حاصل چیزی جز سنگواره برگها و یا زنگار ساده نخواهد بود . فشار میتواند شما را به موجودی ارزشمند بدل کند . موجودی شگفت انگیز ، کاملا زیبا و بسیار محکم.

( مایا آنجلو )

 مولانا:

پرس پرسان مى‏کشیدش تا به صدر     گفت گنجى یافتم آخر به صبر

گفت    اى   نور   حق  و  دفع  حرج     معنى      الصبر  مفتاح   الفرج‏

اى   لقاى   تو   جواب   هر    سؤال    مشکل ازتوحل شودبى‏قیل و قال‏

***

لطف  سبزه  جزو  لطف  گل      بود       بانگ قمرى جزو آن بلبل بود

گر  شوم  مشغول    اشکال و جواب      تشنگان  را کى توانم داد آب‏

گر  تو  اشکالى  به  کلى  و    حرج      صبر کن    الصبر  مفتاح الفرج‏

احتما  کن  احتما  ز        اندیشه‏ها      فکر شیر و گور و دلها بیشه‏ها

****

ماهیان  را  گر  نمى‏بینى        پدید        گوش   تو  تسبیحشان  آخر شنید

صبر  کردن  جان    تسبیحات تست         صبر کن کان است تسبیح درست‏

هیچ  تسبیحى   ندارد   آن      درج         صبر   کن         الصبر مفتاح الفرج‏

صبر  چون پول صراط آن سو بهشت        هست   با هر خوب یک لالاى زشت‏

تا  ز  لالا    مى‏گریزى   وصل نیست        ز انکه لالا را ز شاهد فصل نیست‏

تو چه دانى ذوق صبر اى شیشه دل      خاصه   صبر   از  بهر  آن نقش چگل‏

***



بتخانه نفستان را بشکنید



ما هرچه داریم و هرچه بر ما می گذرد از این حب نفس و از این انانیت است:
«اعدی عدوک نفسک التی بین جنبیک» ]بدترین دشمنان تو، نفس خودت است که بین دو پهلویت قراردارد[ یک چنین تعبیری است، از همه دشمنها بدتراست، از همه بتها بزرگتر است، مادر بتهاست: «مادر بتها، بت نفس شماست»، از همه بتها بیشتر، انسان به این]نفس خودش[ عبادت می کند، توجهش به این بیشتر است و تا این بت را نشکند نمی تواند الهی شود. نمی شود هم بت باشد و هم خدا، این نمی شود، هم انانیت باشد و هم الاهیت باشد، تا از این بیت، از این بتخانه، از این بت رها نشویم و پشت نکنیم به این بت و رونکنیم به خدای تبارک و تعالی و از این خانه خارج نشویم یک موجودی هستیم به حسب واقع بت پرست، ولو به حسب ظاهر خداپرست!
****
مولانا:

         
نفست اژدرهاست او کى مرده است        از  غم  بى ‏آلتى  افسرده  است‏

گر     بیابد     آلت     فرعون        او         که  به  امر  او  همى ‏رفت آب جو

آن  گه  ا و  بنیاد    فرعونى        کند        راه  صد  موسى  و صد هارون زند

کرمک  است  آن  اژدها  از  دست فقر        پشه  اى  گردد  ز جاه و مال صقر

اژدها  را    دار    در     برف        فراق        هین  مکش او را به خورشید عراق‏

تا   فسرده   مى‏بود    آن       اژدهات        لقمه‏ى   اویى  چو   او  یابد  نجات‏

مات   کن  او  را  و  ایمن  شو  ز مات         رحم کم کن نیست او ز اهل صلات‏

 کان  تف  خورشید  شهو ت    بر   زند        آن   خفاش   مرده   ‏ریگت   پر   زند

مى ‏کشانش   در جهاد   و   در   قتال        مردوار    اللَّه        یجزیک    الوصال‏

چون   که  آن   مرد   اژدها   را    آورید        در  هواى  گرم و خوش شد آن مرید

 لاجرم   آن   فتنه‏ها   کرد    اى   عزیز         بیست همچندان  که ما  گفتیم نیز

 تو   طمع  دارى   که   او    را   بى‏جفا         بسته   دارى  در  وقار  و  در  وفا
هر  خسى  را   این  تمنا   کى   رسد         موسیى    باید   که  ژدرها   کشد
صد   هزاران  خلق   ز   اژدرهاى     او         در  هزیمت  کشته  شد  از  راى او

قاصدک



قاصدک هان چه خبر آوردی ؟

از کجا و از که خبر آوردی؟

خوش خبر باشی اما

گرد بام و در من

بی ثمر می گردی

 

انتظار خبری نیست مرا

نه زیاری ، نه ز دیار و دیاری ، باری

برو آنجا که ترا منتظرند

برو آنجا که بود چشمی و گوشی با کس

قاصدک در دل من ، همه کورند و کرند

 

دست بردار از این در وطن خویش غریب

قاصدک تجربه های همه تلخ ،

با دلم می گویند ،

که دروغی تو دروغ

که فریبی تو فریب

 

قاصدک هان ، ولی آخر ایوای

راستی آیا رفتی با باد ؟

با توام ، آیا کجا رفتی آی ،

راستی آیا جایی خبری هست هنوز ؟

مانده خاکستر گرمی جایی ، در اجاقی ؟

طمع شعله نمی بندم

خردک شوری هست هنوز ؟

 

قاصدک

ابرهای همه عالم شب و روز

در دلم می گریند

 

مهدی اخوان ثالث