یلدا  آمد
روز زندگى
طولانى تر مى شود
• شب یلدا هنگامى است که زمین در مدار گردش خود به دور خورشید در موقعیت ۲۷۰ درجه قرار مى گیرد. ایرانیان قدیم با تقویم هاى خود زاویه ۲۳درجه انحراف محور زمین را در طول سال به کمک ساخت چهارتاقى ها اندازه گیرى کرده بودند. امروزه آثار ۳۰ عدد چهارتاقى باقى مانده از زمانهاى بسیار دور شناسایى و در کتاب «نظام گاه شمارى در چهار تاقى هاى ایران» معرفى شده اند.....
روز بلند زندگى از دامان بلندترین شب، تولد مى یابد. فرهنگ کهن این مرز و بوم به ساکنانش آموخته که شب هاى دراز را با مهر و لبخند و شیرین کامى به سر رسانند و فرداى شب دراز به آفتاب کم رمق کوتاه ترین روز سال سلام بگویند و به یاد همدیگر بیاورند که سال، بلندترین روز و روشنى هم دارد. همین امید است که شب یلدا را خاطره انگیزترین شب سال براى ایرانى ها کرده است. پس به یلدا سلام کنیم.
«یلدا» کلمه اى سریانى و به معنى میلاد و تولد است.
مهر، ایزد فروغ، نگهبان پیمان، پشتیبان جنگیان و راستگویان و درستکاران در این شب زاده مى شود و از روز بعد بر طول مدت روز (روشنایى) افزوده مى شود.....
«یاد باد آنکه نگارم چو کله بشکستى»
در شب یلدا، مهر از میان غنچه نیلوفر که ماننده میوه کاج است در غارى متولد مى شود. مهر دینان نیز در غار، مهر را ستایش مى کردند وچون غارها کم نور هستند شمع روشن مى کردند. در دشتها و نواحى پست که غارى وجود نداشت سنگى بزرگ را به نشانه غار انتخاب مى کردند و مراسم ستایش مهر را درنزدیکى همان سنگ انجام مى دادند و با گذشت زمان به مرور این سنگها مقدس شمرده شدند.
آیین مهر چنان در اروپا نفوذ کرد که هنوز هم (با توجه به از بین بردن مهرابه ها توسط مخالفین در قرون اولین میلادى) نمى توان آثار آن را از بین برد. در این آیین، نور و خورشید سمبول نیروهاى خداوندى است. در این مورد به اسامى ایام هفته تقویم میلادى توجه شود:
در زبان فرانسه نیز روزهاى هفته داراى چنین معانى هستند مثل:
لونادى = لونا+دى = روزماه = دوشنبه



اول ذیعقده را عده ای سال روز ولادت فاطمه معصومه سلام الله علیها می دانند . براساس این نقل , این بانوی بزرگوار در اول ذیعقده سال 173 هـ . ق در مدینه ی منوره دیده به جهان گشود و پس از 28 سال زندگی , به هنگام عزیمت به خراسان , در شهر مقدس قم به دیار ابدی شتافت .
در سال 200 هـ . ق که هنوز بیش از یک سال از سفر ثامن الحجج حضرت امام رضا علیه السلام به خراسان نگذشته بود , حضرت فاطمه معصومه (س ) به همراه عده ای از برادران خویش به منظور دیدار با امام رضا(ع ) رهسپار خراسان شد.
مسیر حرکت حضرت معصومه (س ) طوری بود که می بایست از شهرهای مرکزی ایران عبور کرده به خراسان عزیمت کند. پس از آن که کاروان حضرت معصومه (س ) به ساوه رسید , حضرت معصومه (س ) در آن شهر به شدت بیمار شد. در این هنگام بود که فاطمه معصومه (س ) از کاروانیان درخواست کرد به سوی قم که مرکز شیعیان بود , حرکت کنند. البته پیش از حرکت حضرت معصومه (س ) به قم , گروهی از بزرگان قم به ساوه رفتند و از آن بزرگوار دعوت کردند از قم دیدار نماید. بدین ترتیب , فاطمه معصومه (س ) به سوی قم رهسپار شدند و پس از آن که هفده روز در این شهر اقامت گزیدند , سرانجام بر اثر بیماری چشم از جهان فرو بستند. پس از دفن پیکر مطهر این بانوی بزرگوار در خاک قم , این شهر اهمیتی کم نظیر در تاریخ مذهبی ایران یافت و ملجا عاشقان اهل بیت شد.
حضرت معصومه (س ) که زاده ی خاندان رسالت و امامت است , جامع فضایل و کمالات معنوی می باشد. آن بزرگوار در بیت امامت چنان تربیت شده بود که بهترین صفات الهی را زیور وجود خویش کرده بود و در عبادت مرتبه ای عظیم داشت . شب زنده داری ها و راز و نیازهای شبانه ی این کریمه ی اهل بیت یادآور عبادت ها و راز و نیازهای پدر بزرگوارش حضرت امام موسی کاظم علیه السلام بود. حضرت فاطمه ی معصومه در قلمرو علم و دانش نیز سرآمد بانوان روزگار خویش بود و در کتب روایی , روایات متعددی از آن بزرگوار نقل شده است . غالب محتوای این روایات , اهمیت امامت و جایگاه اهل بیت رسول اکرم (ص ) را در اسلام به مسلمانان گوشزد می نماید.
بزرگواری و فضائل حضرت فاطمه ی معصومه (س ) در حدی است که ائمه اطهار زیارت بارگاه شریف این بانوی بزرگوار را مورد تاکید قرار داده اند.
پیش از آن که حضرت معصومه (س ) دیده به جهان بگشاید , حضرت امام صادق علیه السلام درباره ی اهمیت زیارت مرقد این بانوی علوی فرمودند :
برای خدا حرمی است و آن مکه است و برای رسول خدا(ص ) حرمی است و آن مدینه است و برای امیرالمومنین (ع ) حرمی است و آن کوفه است و برای ما حرمی است و آن شهر قم است , به زودی بانویی از فرزندان من در آن جا دفن خواهد شد که نامش فاطمه است , هرکس که او را زیارت کند بهشت بر او واجب خواهد شد.
« امام رضا(ع ) و امام جواد(ع ) نیز کلامی قریب به این مضمون دارند که حکایت از فضیلت و بزرگواری فاطمه ی معصومه سلام الله علیها می کند.
امام هشتم حضرت رضا علیه السلام می فرماید :
کسی که مرقد حضرت معصومه را در قم زیارت کند , بهشت پاداش اوست .
امام نهم حضرت جواد علیه السلام نیز فرموده اند :
کسی که قبر عمه ی مرا در قم زیارت کند , بهشت از برای اوست .
در زیارت نامه ی حضرت معصومه نیز عباراتی وجود دارد که حکایت از علوشان این بانوی پاک و مطهر می کند. در بخشی از زیارت نامه ی حضرت می خوانیم .
السلام علیک یا ایتهاالطاهره الحمیده البره الرشیده التقیه النقیه الرضیه و رحمه الله و برکاته .
در پایان سال روز ولادت با سعادت حضرت معصومه سلام الله علیها را که فروغ فروزانی از بیت امامت در میهن اسلامی ما هستند , به همه ی عاشقان اهل بیت تبریک می گوییم .