اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ‏

وَ اکْفِنِی مَا یَشْغَلُنِی الاِهْتِمَامُ بِهِ وَ اسْتَعْمِلْنِی بِمَا تَسْأَلُنِی غَداً عَنْهُ وَ اسْتَفْرِغْ أَیَّامِی فِیمَا خَلَقْتَنِی لَهُ‏

وَ أَغْنِنِی وَ أَوْسِعْ عَلَیَّ فِی رِزْقِکَ وَ لاَ تَفْتِنِّی بِالنَّظَرِ وَ أَعِزَّنِی وَ لاَ تَبْتَلِیَنِّی بِالْکِبْرِ

وَ عَبِّدْنِی لَکَ وَ لاَ تُفْسِدْ عِبَادَتِی بِالْعُجْبِ‏

وَ أَجْرِ لِلنَّاسِ عَلَى یَدِیَ الْخَیْرَ وَ لاَ تَمْحَقْهُ بِالْمَنِّ وَ هَبْ لِی مَعَالِیَ الْأَخْلاَقِ وَ اعْصِمْنِی مِنَ الْفَخْرِ

 بار خدایا، درود بفرست بر محمد و خاندانش‏

 و مرا از هر کار که پرداختن به آن از پرداختنم به تو باز مى‏دارد، بى‏نیاز گردان و به کارى بر گمار که در روز باز پسین از من خواهى و روزهاى عمر مرا در کارى که مرا براى آن آفریده‏اى مصروف دار

 و مرا بى‏نیاز فرماى و در روزى بر من بگشاى و به نگریستن به حسرت در مال و جاه کسان گرفتار مساز و عزیزم دار و به خود پسندى دچارم مکن.

 مرا به بندگى خودگیر و عبادتم را به عجب و غرور تباه مکن.

 و بر دست من، در حق مردم کارهاى خیر جارى کن و کارهاى خیر من به شائبه منت نهادن بر خلق خداى میامیز و از اخلاق متعالى بهره‏ورم دار و از نازش بر خویش در امان.

 

 

من هم سال نو را پیشاپیش تبریک میگویم  امیدوارم سالی به مراتب بهتر از 84 داشته باشید.

مهم‌ترین تحولات هسته‌ای ایران در سال 1384

مهم‌ترین تحولات هسته‌ای ایران در سال 1384

پرونده هسته‌ای ایران در سال 1384 با فراز و نشیب‌های متعددی روبه‌رو شد که مهم‌ترین آنها از سرگیری فعالیت‌های هسته‌ای معلق ایران و پس از آن گزارش پرونده هسته‌ای به شورای امنیت بود.به گزارش فارس، مهم‌ترین این تحولات از ابتدای سال 1384 تاکنون در زیر آمده است:  

اول فروردین: محمد البرادعی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌با تاکید بر نقش انرژی اتمی‌در تامین سوخت مورد نیاز، گفت این انرژی در حال بازیابی جایگاه مهم خود در عرصه جهانی است.

سوم فروردین: دور جدید مذاکرات هسته‌ای ایران و اروپا در پاریس ازسر گرفته شد و سرپرستی هیات ایرانی را در این دور از مذاکرات، محمد جواد ظریف سفیر جمهوری اسلامی‌ایران در سازمان ملل متحد بر عهده داشت. اوایل اردیبهشت ماه کمیته راهبرى هسته‌اى ایران و اروپا براى بحث و نتیجه‌گیرى در مورد نتایج مذاکرات چند ماهه بدون دستیابى به نتیجه مطلوب ایران پایان یافت به طوری‌که ایران از آن به عنوان شکست نام برد. دور جدید مذاکرات ایران و کشورهاى اروپایى بار دیگر آغاز شد. در مذاکرات 4خرداد میان حسن روحانی مسوول پرونده هسته‌ای کشورمان با وزرای خارجه سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان در ژنو توافق شد اتحادیه اروپا تا پایان جولای یا اوایل آگوست (تیر و مرداد) پیشنهادهای جدیدی را در خصوص پایان بخشیدن به مساله اتمی‌ایران به این کشور ارائه کند و ایران نیز در مقابل تضمین داد به توافق خود با اروپایی‌ها مبنی بر تعلیق از سرگیری فعالیت‌های غنی‌سازی پایبند بماند.

6 خرداد: «کاندولیزا رایس» وزیر امور خارجه آمریکا در مصاحبه با خبرگزاری «بلومبرگ» که وزارت خارجه آمریکا متن آن را منتشر کرد، از آنچه که دوراندیشی سه کشور اروپایی در قبال ایران نامید که فرصت تمدید دوره تعلیق فعالیت‌های هسته‌ای حساس را فراهم کرد، ستایش کرد.

9 خرداد: ایران به کشورهای اروپایی تا ساعت 12:30 همان روز، یکشنبه 31 ژوئیه (به وقت گرینویچ) فرصت داد که پیشنهادهای خود را برای حل نگرانی‌های مربوط به برنامه هسته‌ای ایران ارائه کند. یک مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران گفت، کشورش قصد دارد امروز نامه‌ای را به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌در مورد ازسرگیری فعالیت‌های تبدیل اورانیوم ارسال کند.

10 خرداد: سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی‌نیز هشدار داد که اگر کشورهای اروپایی مذاکره کننده با این کشور تا روز دوشنبه، اول ماه اوت، پیشنهادهای خود در مورد برنامه هسته‌ای ایران را اعلام نکنند، تعلیق فعالیت‌های غنی‌سازی اورانیوم در تاسیسات اتمی‌اصفهان از بامداد روز دوشنبه خاتمه می‌یابد و این فعالیت‌ها از سر گرفته خواهد شد.

23 خرداد: نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌آغاز و تا 28 خرداد به طول انجامید و محمد البرادعی که برای سومین بار در سمت دبیرکلی آژانس ابقاء شده بود در سخنانی گفـت: «ایران زمینه دسترسی آژانس بر اساس توافق پادمانی و پروتکل الحاقی را به تاسیسات و مواد هسته‌ای‌‌اش فراهم کرده است.»

31 خرداد: مقامات اتحادیه اروپایی و آمریکا در پایان نشست مشترک سالانه خود در واشنگتن با صدور بیانیه‌ای خاطرنشان ساختند که در خصوص حل مساله هسته‌ای ایران مصمم هستند. مقامات اتحادیه اروپا و آمریکا از ایران خواستند غنی‌سازی اورانیوم و بازفرآوری سوخت هسته‌‌ای را متوقف کرده و برای پایان دادن به نگرانی‌های موجود همکاری خود با بازرسان هسته‌ای سازمان ملل را افزایش دهد.

4 تیر: محمود احمدی نژاد در نهمین دور انتخابات ریاست جمهوری پیروز گردید و در روز یکشنبه 5 تیرماه در نخستین مصاحبه مطبوعاتی خود با خبرنگاران پس از پیروزی در انتخابات از ادامه مشروط مذاکرات هسته‌ای با اروپاییان سخن گفت.

10 مرداد: علی آقامحمدی از مذاکره‌کنند‌گان هسته‌ای ایران اعلام کرد که تهران قصد دارد امروز نامه‌ای را به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌در مورد از سرگیری فعالیت‌های تبدیل اورانیوم ارسال کند.

 14 مرداد: سه کشور اروپایی فرانسه، آلمان و انگلیس در آخرین پیشنهاد خود خواستار تعطیلی فعالیت‌های هسته‌ای ایران، تعهد تهران به عدم خروج از پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (NPT) و تامین سوخت هسته‌ای ایران از روسیه شدند.

17 مرداد: ملیسا فلمینگ سخنگوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌اعلام کرد:‌ «محمد البرادعی رییس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ‌به اعضای شورای حکام ابلاغ کرد که ایران امروز کار تغذیه خط فرآوری در یک مرکز تبدیل اورانیوم (اصفهان) به اورانیوم خام آغاز کرد.»

20 مرداد: قطعنامه پیشنهادی سه کشور اروپایی علیه برنامه هسته‌ای ایران امروز در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌در وین با اجماع به تصویب رسید.

12 شهریور: مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌ در گزارشی به شورای حکام این آژانس، موضع جمهوری اسلامی ‌ایران را مبنی بر آن که آلودگی‌های اورانیومی ‌در ایران منشاء خارجی داشته است، تایید کرد.

20 شهریور: گروه جدیدی از بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ‌به منظور بازرسی از تاسیسات هسته‌ای وارد ایران شدند و این گروه شامل دو نفر است.

21 شهریور: گزارش روند سیاست‌ها و پرونده هسته‌ای ایران و بررسی گزارش البرادعی (infcirc) خصوصا روند دو سال گذشته، در 131 صفحه به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌ ارائه شد.

30 شهریور: مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌پس از پایان نشست شورای حکام در مقر آژانس در وین با رییس سازمان انرژی اتمی ‌ایران دیدار کرد.

31 شهریور: دو تن از بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌ وارد ایران شدند.

ماموریت این بازرسان به مدت دو هفته ادامه می‌یابد و ماموریت آنها در راستای اجرای تعلیق برخی فعالیت‌های هسته‌ای ایران است.

2 مهر: قطعنامه پیشنهادی اروپا در مورد برنامه هسته‌ای ایران بدون اجماع و با رای‌گیری با 22رای موافق، 12رای ممتنع و مخالفت ونزوئلا تصویب شد.

25 آذر: مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌ در گزارش خود که در میان اعضای شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌ توزیع شد، ضمن درخواست برای همکاری بیشتر ایران و اعلام برطرف شدن ابهامات مربوط به سانتریفیوژ‌های p1 و p2 تصدیق کرد، تهران از 2003 تاکنون پروتکل الحاقی را اجرا کرده است.

29 آذر: در آستانه نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ‌درباره پرونده هسته‌ای ایران، منابع دیپلماتیک غربی در تلاش برای جوسازی جدید علیه ایران مدعی شدند، در میان اسنادی که تهران به نشانه حسن نیت خود در اختیار بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ‌قرار داده، بر حسب اتفاق سندی وجود دارد که در آن نحوه ساخت ماده منفجره بمب اتمی‌توضیح داده شده است.

3 دی: اتحادیه اروپا در بیانیه خود در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌اعلام کرد، ایران گام‌های مثبتی را در ارتباط با شفاف‌سازی فعالیت‌های هسته‌ای‌‌اش برداشته است.

همچنین وزارت امور خارجه روسیه در نامه‌ای رسما به دولت ایران پیشنهاد انتقال غنی‌سازی اورانیوم به خاک خود را ارائه کرد.

4 دی: شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ‌پس از پنج‌روز گفت‌وگو در مورد مسائل مختلف و بررسی مساله هسته‌ای ایران با تصمیم برای اهدای نیم‌میلیون یورو به کشورهای در حال توسعه، به کار خود پایان داد.

20 دی: محمد البرادعی مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌ گفت: ایران تا فردا دو مرکز اتمی‌دیگر خود را نیز فک پلمب خواهد کرد. البرادعی با انتشار بیانیه‌ای گفت:«ایران به آژانس اعلام کرده است که می‌خواهد غنی‌سازی را به میزان محدود در مرکز اتمی ‌خود در نطنز از سر بگیرد.»

28 دی: دور جدید مذاکرات ایران و اتحادیه اروپا درباره برنامه‌هسته‌ای تهران برگزار شد.

4 بهمن: علی لاریجانی وارد مسکو شد تا در آستانه نشست دوم فوریه شورای حکام، در دیدار با مقامات روسی راه‌های حل بحران هسته‌ای ایران را مورد بررسی قرار دهد.

11 بهمن: «اولی‌هاینونن» معاون پادمانی محمد البرادعی در گزارش خود درباره برنامه هسته‌ای ایران با اشاره به همکاری ایران با آژانس در ارائه دسترسی به مراکز هسته‌ای خود اعلام کرد، ایران در این مدت طوری عمل کرده که گویی پروتکل‌الحاقی را اجرا کرده است.

15 بهمن: آلمان، فرانسه و انگلیس با ارائه قطعنامه‌ای درباره اجرای توافقات پادمان ان‌پی‌تی در جمهوری اسلامی‌ایران به شورای حکام که با 27 رای موافق، 3 رای مخالف و 5 ممتنع تصویب شد، خواستار گزارش این برنامه به شورای امنیت سازمان ملل شدند.

17 بهمن: شورای امنیت سازمان ملل یادداشتی رسمی‌از محمد‌البرادعی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌ درباره‌برنامه هسته‌ای ایران دریافت کرد.

19 بهمن: معاون وزیر امور خارجه روسیه گفت مسکو در صورت تمایل تهران به پیشنهاد این کشور برای ایجاد پروژه مشترک به منظور غنی‌سازی اورانیوم ایران در خاک روسیه، آماده کمک است.

20 بهمن: رییس سازمان فدرال اتمی‌ روسیه گفت: ایران می‌تواند در ایجاد اولین مرکز بین‌المللی غنی‌سازی اورانیوم برای نیروگاه‌های هسته‌ای در خاک روسیه مشارکت کند.

27 بهمن: محمد البرادعی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌هشدار داد دستیابی به توافق با تهران درباره برنامه هسته‌ای‌‌اش بدون اجازه به این کشور برای انجام غنی‌سازی محدود (در مقیاس کم) دشوار است.

6 اسفند: کارشناسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ‌در ادامه بازرسی‌ها از سایت‌های هسته‌ای ایران وارد این کشور شدند.

7 اسفند: غلامرضا آقازاده معاون رییس ‌جمهوری ایران اعلام کرد: «تهران و مسکو در مورد پیشنهاد غنی‌سازی در خاک روسیه با یکدیگر به توافق مقدماتی رسیدند.»

8 اسفند: محمد البرادعی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌در گزارشی به شورای حکام درباره پرونده هسته‌ای ایران، ضمن تصریح به اینکه آژانس هیچگونه انحرافی به سوی تسلیحات اتمی‌ در پرونده هسته‌ای ایران مشاهده نکرده بار دیگر مسائل قید‌شده در گزارش‌های قبلی خود را تکرار کرد و خواستار شفافیت بیشتر ایران شد.

10 اسفند: هیات مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران به‌منظور گفت‌و‌گو با مقامات روس در مورد پیشنهاد روسیه برای غنی‌سازی اورانیوم در خاک این کشور وارد مسکو شد. هیات ایرانی به ریاست «علی لاریجانی» دبیر شورای عالی امنیت ملی با هیات روسی به ریاست «ایگور ایوانف» دبیر شورای امنیت ملی روسیه دیدار و گفت‌و‌گو کرد.

12 اسفند: وزرای خارجه اتحادیه اروپا پس از دو ساعت مذاکره با نمایندگان ارشد مذاکره کننده هسته‌‌ای ایران در وین از پایان بی‌نتیجه این مذاکرات خبر دادند. «فیلیپ دوست بلازی» وزیر امور خارجه فرانسه پس از اتمام این مذاکرات در جمع خبرنگاران اعلام کرد: «متاسفانه نتوانستیم به توافق برسیم.»

14 اسفند: دبیر شورای عالی امنیت ملی و مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای کشورمان در مصاحبه با یک روزنامه اتریشی گفت: «ما به این دلیل عضو آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌شدیم که فناوری هسته‌ای داشته باشیم.»

15 اسفند: نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌که در آن مساله هسته‌ای ایران بررسی شد، آغاز گردید.

همزمان با آغاز نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌درباره ایران یک روزنامه انگلیسی در جوسازی تازه‌ای مدعی شد: ایران برای مخفی کردن آثار اورانیوم غنی‌شده در پارک لویزان، هزاران درخت را در این منطقه قطع کرد.

16 اسفند: علی اصغر سلطانیه نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در پاسخ به گزارش محمدالبرادعی مدیر کل آژانس درباره برنامه هسته‌ای ایران طی بیانیه‌ای تاکید کرد این اطلاعات اغراق شده و جانبدارانه، جامعه جهانی را گمراه کرده است.

17 اسفند: چهاردهمین نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، بدون تصویب قطعنامه به کار خود پایان داد.

18 اسفند: پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل جلسه محرمانه‌ای را پشت درهای بسته درباره مساله هسته‌ای ایران در نیویورک تشکیل دادند.

21 اسفند: روسیه پیشنهاد کرد مذاکرات جدیدی درباره مساله هسته‌ای ایران 20مارس (29 اسفند) ترجیحا در وین برگزار شود.

22 اسفند: وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد کشورش قصد دارد دور جدیدی از مذاکرات هسته‌ای را با ایران برگزار کند.

23 اسفند: سخنگوی شورای عالی امنیت ملی ایران اعلام کرد مذاکرات ایران و روسیه درباره پیشنهاد هسته‌‌‌ای مسکو در جریان است.