شمیمی از غدیر

شمیمی از غدیر


رسول خدا(ص ) فرمودند : روز غدیر افضل و بالاترین عیدهای امت من است .
غدیر یک روز نیست یک تاریخ است , یک نوع عقیده و فکر است و نشان دادن خورشید است , غدیر یعنی دست انسان در دست ولی خدا و امام معصوم و بیمه شدن از طاغوتها. غدیر یعنی تداوم رسالت . غدیر روز تکمیل دین و اتمام نعمت است . غدیر عید الله اکبر است , عید آل محمد(ص ) است . عید هواداران حق و وفاداران به پیامبر(ص ) است . غدیر عید عدالت و رهبری است . عید انسانیت و کمال طلبی و عید نورافکنی بر اندیشه ها است , عید امیدآفرینی در دلهاست . غدیر روز بشریت و انسان است , غدیر تداوم رسالت محمد(ص ) در ولایت علی (ع ) است , غدیر عید پیمان و میثاق و عهد است .


روز پنج شنبه 18 ماه ذی حجه سال دهم هجرت بود . پیامبر(ص ) همراه مسلمانان در مراسم حج شرکت کردند و چون آخرین حج ایشان بود , آن را حجه الوداع نامیدند و تقریبا اکثر قریب به اتفاق مسلمانان شرکت کرده بودند. پس از پایان مراسم , مسلمانان به سوی محل سکونتشان حرکت کردند. پیامبر(ص ) و علی (ع ) همراه مردم مدینه به سوی آن شهر رهسپار شدند. بیابان غدیر , چهارراهی بود که مسلمانان از آنجا از همدیگر جدا شده و به سوی شهرهای خود می رفتند.
پیامبر(ص ) به همراه مسلمانان که از 90 هزار تا 124 هزار نفر گفته شده , به این سرزمین رسیدند , پیک وحی بر پیامبر(ص ) نازل شد و این آیه را از سوی خدا نازل فرمود و به پیامبر(ص ) ابلاغ کرد : « یا ایهاالرسول بلغ ما انزل الیک من ربک و ان لم تفعل فما بلغت رسالته والله یعصمک من الناس » . 1 ای پیامبر , آنچه از طرف پروردگارت بر تو فرود آمده است به مردم برسان , و اگر نرسانی رسالت خدا را بجا نیاورده ای , و خداوند تو را از گزند مردم حفظ میکند. پیامبر(ص ) با دریافت این آیه , فرمان توقف داد , مسلمانان با صدای بلند آنان را که جلوتر رفته بودند , به بازگشت فراخواندند و مهلت دادند تا عقب ماندگان رسیدند. نماز ظهر با جماعت خوانده شد. پس از نماز به دستور پیامبر(ص ) منبری از جهاز شتران درست شد , پیامبر(ص ) بر فراز آن قرار گرفت و خطبه ای غرا خواند تا اینکه فرمود : « ایهاالناس من اولی الناس باالمومنین من انفسهم ; ای مردم ! چه کسی از همه مردم نسبت به مسلمانان از خود آنها سزاوارتر است »
حاضران گفتند : « خدا و رسولش داناترند. »
پیامبر(ص ) فرمود : « خدا مولی و رهبر من است و من مولی و رهبر مومنانم و بر مومنان از خودشان سزاوارترم . »
سپس دست علی (ع ) را گرفت و بلند کرد , به گونه ای که همه حاضران او را شناختند , آنگاه فرمود : « الا من کنت مولاه فهذا علی مولاه ; آگاه باشید! هر کس من مولی و رهبر او هستم این علی (ع ) مولی و رهبر اوست »
آنگاه چنین دعا کرد : « اللهم وال من والاه و عاد من عاداه و احب من احبه و ابغض من ابغضه وانصر من نصره و اخذل من خذله و ادرالحق معه حیث دار; خدایا دوستان او را دوست بدار و دشمنانش را دشمن بدار محبوب بدار آن کس که او را محبوب دارد و مبغوض بدار آن کس که او را مبغوض دارد , یاری کن آن کسش که او را یاری کند و واگذار آن را که او را یاری نکند و حق را با او همراه کن و هیچ گاه از او جدا نکن »
سپس فرمود : « الا فلیبلغ الشاهد الغائب ; آگاه باشید همه حاضران موظفند که خبر این ماجرا را به غایبان برسانند »
جمعیت هنوز متفرق نشده بودند که پیک وحی نازل شد و این آیه را بر پیامبر(ص ) خواند : « الیوم اکملت لکم دینکم و اتممت علیکم نعمتی و رضیت لکم الاسلام دینا;2 امروز دین شما را تکمیل کردم , و نعمت خود را بر شما کامل نمودم و اسلام را بعنوان آیین (جاویدان ) شما برگزیدم .
پیامبر (ص ) تکبیر گفت :
سپس مردم دسته دسته به امیرالمومنین (ع ) تبریک گفتند. از جمله آنها ابوبکر و عمر بودند که هر کدام به محضر حضرت علی (ع ) آمدند و تبریک گفتند.



نظرات 4 + ارسال نظر
عمو جان پنج‌شنبه 8 بهمن‌ماه سال 1383 ساعت 08:41 ب.ظ

عید غدیر مبارک باد

[ بدون نام ] پنج‌شنبه 8 بهمن‌ماه سال 1383 ساعت 08:49 ب.ظ

عید سعید غدیرروز کامل شدن دین الهى و استمرار
رسالت نبوى در امتداد ولایت علوى
بر عموم مسلمانان تهنیت باد

[ بدون نام ] جمعه 9 بهمن‌ماه سال 1383 ساعت 08:19 ق.ظ

عید شما هم مبارک

علی دوشنبه 12 بهمن‌ماه سال 1383 ساعت 09:57 ق.ظ http://solouk.blogsky.com

به نام خدا
با سلامَ خدا توفیقتون بده مطالب خوبی دارید. دوست دارم کمی درباره آغاز خلفت اگر مطلب و یا تحقیقی دارید بنویسید.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد