اول ذیعقده را عده ای سال روز ولادت فاطمه معصومه سلام الله علیها می دانند . براساس این نقل , این بانوی بزرگوار در اول ذیعقده سال 173 هـ . ق در مدینه ی منوره دیده به جهان گشود و پس از 28 سال زندگی , به هنگام عزیمت به خراسان , در شهر مقدس قم به دیار ابدی شتافت .
در سال 200 هـ . ق که هنوز بیش از یک سال از سفر ثامن الحجج حضرت امام رضا علیه السلام به خراسان نگذشته بود , حضرت فاطمه معصومه (س ) به همراه عده ای از برادران خویش به منظور دیدار با امام رضا(ع ) رهسپار خراسان شد.
مسیر حرکت حضرت معصومه (س ) طوری بود که می بایست از شهرهای مرکزی ایران عبور کرده به خراسان عزیمت کند. پس از آن که کاروان حضرت معصومه (س ) به ساوه رسید , حضرت معصومه (س ) در آن شهر به شدت بیمار شد. در این هنگام بود که فاطمه معصومه (س ) از کاروانیان درخواست کرد به سوی قم که مرکز شیعیان بود , حرکت کنند. البته پیش از حرکت حضرت معصومه (س ) به قم , گروهی از بزرگان قم به ساوه رفتند و از آن بزرگوار دعوت کردند از قم دیدار نماید. بدین ترتیب , فاطمه معصومه (س ) به سوی قم رهسپار شدند و پس از آن که هفده روز در این شهر اقامت گزیدند , سرانجام بر اثر بیماری چشم از جهان فرو بستند. پس از دفن پیکر مطهر این بانوی بزرگوار در خاک قم , این شهر اهمیتی کم نظیر در تاریخ مذهبی ایران یافت و ملجا عاشقان اهل بیت شد.
حضرت معصومه (س ) که زاده ی خاندان رسالت و امامت است , جامع فضایل و کمالات معنوی می باشد. آن بزرگوار در بیت امامت چنان تربیت شده بود که بهترین صفات الهی را زیور وجود خویش کرده بود و در عبادت مرتبه ای عظیم داشت . شب زنده داری ها و راز و نیازهای شبانه ی این کریمه ی اهل بیت یادآور عبادت ها و راز و نیازهای پدر بزرگوارش حضرت امام موسی کاظم علیه السلام بود. حضرت فاطمه ی معصومه در قلمرو علم و دانش نیز سرآمد بانوان روزگار خویش بود و در کتب روایی , روایات متعددی از آن بزرگوار نقل شده است . غالب محتوای این روایات , اهمیت امامت و جایگاه اهل بیت رسول اکرم (ص ) را در اسلام به مسلمانان گوشزد می نماید.
بزرگواری و فضائل حضرت فاطمه ی معصومه (س ) در حدی است که ائمه اطهار زیارت بارگاه شریف این بانوی بزرگوار را مورد تاکید قرار داده اند.
پیش از آن که حضرت معصومه (س ) دیده به جهان بگشاید , حضرت امام صادق علیه السلام درباره ی اهمیت زیارت مرقد این بانوی علوی فرمودند :
برای خدا حرمی است و آن مکه است و برای رسول خدا(ص ) حرمی است و آن مدینه است و برای امیرالمومنین (ع ) حرمی است و آن کوفه است و برای ما حرمی است و آن شهر قم است , به زودی بانویی از فرزندان من در آن جا دفن خواهد شد که نامش فاطمه است , هرکس که او را زیارت کند بهشت بر او واجب خواهد شد.
« امام رضا(ع ) و امام جواد(ع ) نیز کلامی قریب به این مضمون دارند که حکایت از فضیلت و بزرگواری فاطمه ی معصومه سلام الله علیها می کند.
امام هشتم حضرت رضا علیه السلام می فرماید :
کسی که مرقد حضرت معصومه را در قم زیارت کند , بهشت پاداش اوست .
امام نهم حضرت جواد علیه السلام نیز فرموده اند :
کسی که قبر عمه ی مرا در قم زیارت کند , بهشت از برای اوست .
در زیارت نامه ی حضرت معصومه نیز عباراتی وجود دارد که حکایت از علوشان این بانوی پاک و مطهر می کند. در بخشی از زیارت نامه ی حضرت می خوانیم .
السلام علیک یا ایتهاالطاهره الحمیده البره الرشیده التقیه النقیه الرضیه و رحمه الله و برکاته .
در پایان سال روز ولادت با سعادت حضرت معصومه سلام الله علیها را که فروغ فروزانی از بیت امامت در میهن اسلامی ما هستند , به همه ی عاشقان اهل بیت تبریک می گوییم .

نظرات 6 + ارسال نظر
آموزش زبان نصرت سه‌شنبه 24 آذر‌ماه سال 1383 ساعت 05:01 ب.ظ http://WWW.DR-NOSRAT.TK

آموزش مکالمه زبان انگلیسی نصرت در 90 روز آخرین روشی است که در دنیا در زمینه آموزش زبان انگلیسی پدید آمده است. این روش که بهترین و سریعترین و همچنین موفق ترین روش آموزش زبان انگلیسی در دنیاست توسط یک متخصص زبان انگلیسی ابدا ع شده است و موسسه نصرت آنرا به فارسی در آورده است تا این متد قابل استفاده برای فارسی زبانان شود جهت اطلاعات بیشتر به وب سایت ما مراجعه نمایید(ورژن جدید و قدیم شامل 93 درس ) همچنین آدرس وبلاگ ما http://english90day1.persianblog.com

حسين ميرمح سه‌شنبه 24 آذر‌ماه سال 1383 ساعت 05:25 ب.ظ http://www.f-sites.persianblog.com

با سلام خوشحال می شوم شما درباره وبلاگ من نظر بدين قبلاْ از شما کمال تشکر را دارم.

کامیرا سه‌شنبه 24 آذر‌ماه سال 1383 ساعت 05:51 ب.ظ http://bandarabbasity.blogsky.com

سلام. مفید بود استفاده کردیم. ممنون. در ضمن اون عکس پایین هم قشنگ بود.

[ بدون نام ] سه‌شنبه 24 آذر‌ماه سال 1383 ساعت 05:53 ب.ظ

عید شما هم مبارک

علی رضا سه‌شنبه 24 آذر‌ماه سال 1383 ساعت 05:54 ب.ظ

خیلی وقته که نمی نویسی؟؟؟؟؟؟

منصور یکشنبه 13 دی‌ماه سال 1383 ساعت 08:45 ق.ظ http://mansoor.blogsky.com

سلام. خسته نباشید. مطالب جالب و زیبایی مینویسید . موفق باشید...

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد